SITTER DU DEG SYK?

​​​​​Genetisk er vi laget for bevegelse, mye bevegelse. I tillegg til et svært variert aktivitetsnivå forflyttet våre forfedre seg ca 20 km hver dag, det tilsvarer 20-30.000 skritt hver eneste dag. Det viser seg at noen ikke går mer enn 7-800 meter om dagen, langt unna det vi er laget for. I stedet så sitter vi. Vi sitter og sitter og sitter. Studier viser at mellom 50-70% av all våkentid hos voksne er sittetid! Og det er ikke bedre for barn. Er det rart at livsstilsproblemene skyter fart?

 5854353713_f00f387106_n

"Å sitte for mye er like skadelig som å røyke"

Teorien om naturens økonomiprinsipp kan gi en forklaring på hvorfor vi har kommet i denne situasjonen. Hos alle levende vesener finner vi eksempler på hvordan man sparer på kreftene til de virkelig trengs, ofte som en livsviktig faktor for å overleve. Utfordringen for oss mennesker er at vi har utviklet så revolusjonerende teknologi, gode verktøy og effektive metoder så vi knapt trenger å bevege oss. Mange har sett bilde med de som tar rulletrappen i stedet for trappen opp til treningssenteret, eller tilsvarende bilder. Vi snakker også om «å sitte i telefonen». For ikke å snakke om alle de apparatene vi trykker på så vi slipper å reise oss. "Herlig at vi ikke trenger å bevege oss", tenker noen. "Problematisk", tenker de som har en forståelse av at det å bruke kroppen er en forutsetning for utvikling og opprettholdelse av en god helse.

evolu

«Vi har gått fra å løfte, skubbe og stå til sitte og stå»

Og tanken om dette er ikke nytt. Allerede for 2500 år siden påpekte personer som Platon og Demokrit i det gamle Hellas at menneskene hadde en livsstil som ville skape problemer. De ville nok fått sjokk hvis de fikk se hvordan vi lever våre liv i dag. På 1700-tallet så legen Bernardini Ramazzini på uheldige virkninger av stillesittende jobb, og rundt 1950 så man forskjell i dødelighet mellom bussjåfører og de «trappebestigende» billettørene i London. Hvem kom best ut, tror du?

Et aktivitetsnivå tilsvarende våre forfedres vil for de fleste av oss være helt urealistisk, og det gode er at alt tyder på at vi ikke trenger å være så fysisk aktive for å opprettholde god helse og energi. Dersom vi er litt smarte er det faktisk ikke mye som skal til. Blant annet har man god dokumentasjon på at det å redusere sittetiden og erstatte den med mer sporadisk lett fysisk aktivitet kan være av positiv betydning for helsen. Å reise seg opp en gang i halvtimen og rusle litt rundt, strekke på seg eller ta noen lette hopp gir en mye større effekt på helsen enn de fleste ser for deg.

Utfordringen er at mye av det som i teorien er lett å gjøre blir så utrolig vanskelig å gjennomføre i praksis. Vante mønstre hjemme eller kulturen på jobben gjør at noe så enkelt blir så vanskelig. Så det handler om å finne noen rutiner for å gjøre noe annet.

"Hvis vi gjør det vi pleier å gjøre så får vi det vi pleier å få"

Trigo hjelper bedrifter og har et opplegg som passer for deg som har en stillesittende jobb. I tillegg til foredrag med kunnskap og inspirasjon har vi blant annet det vi kaller «Aktive mikropauser" Les mer her. Som spesialister på slyngetrening har vi funnet øvelser som er smarte og enkle å gjøre, og får deg til å ta vare på både kroppen og hodet. 2-3 øvelser tar ikke lang tid. Og slyngen, den henges opp på sentral plass nær der du og dine kolleger sitter.

Mange av våre kunder har god effekt av Trigomedisin og anbefaler også andre å gjøre det samme. Les mer om Trigomedisin her.

Trigomedisin